شبیهسازی انسان و اصل غایات کانت
نویسنده
چکیده مقاله:
Human cloning is one of the most controversial issues in ethics. This paper, with analytic-descriptive method, deals with Kant;aposs principle of ends and permission or prohibition of human cloning from its point of view. According to Kant;aposs principle of ends, any action in which humanity is taken as a means, not as an end, is prohibited. There are different interpretations of taking humanity as an end: to do without one;aposs awareness anything, to respect human;aposs freedom and autonomy, to help his happiness and to respect the humanity of others. According to the Kant;aposs principle of ends our review shows any human cloning in which human being is taken as a means to other ends, is prohibited. Thus human cloning in order to produce many groups of humans with the same genetics and using them in war or excruciating work, to reproduce geniuses, politicians, soldiers, scientists..., produce children with ideal genotype and to replace recently died family, is prohibited. But human cloning in which humanity of produced people is taken as an end is permissible, such as cloning at the purpose of human happiness without limiting their freedom and autonomy, therapeutic cloning for producing tissue and transplant organs, for helping infertile couples and for giving birth to healthy newborns without genetic disorders.
منابع مشابه
شبیه سازی انسان و اصل غایات کانت
شبیه سازی انسان یکی از مسائل جدیدی است که جواز یا ممنوعیت آن به لحاظ اخلاقی و دینی مورد نزاع و اختلاف است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، پس از بیان مفهوم شبیه سازی و تاریخچه ی مختصری از آن، به تبیین و تحلیل اصل غایات کانت پرداخته و سعی نموده است جواز یا ممنوعیت صورت های مختلف شبیه سازی انسان را بر اساس تفسیرهای مختلف از اصل غایات روشن کند. بر اساس اصل غایات کانت، هر گونه رفتاری که باعث شود ا...
متن کاملرابط? اختیار انسان و اصل علّیّت نزد ملاصدرا و کانت
کانت و ملاصدرا که هر دو از بزرگترین ها فیلسوفان در پهن? اندیش? فلسفی یکی در شرق و دیگری در غرب هستند و هر دو دربار? زندگی پیرامون خود با هم? پرسمان هایی که در میان بوده اند اندیشیده اند، یعنی به نواهایی که در بیرون از خودشان جریان داشته و شنیده می شده است گوش جان سپرده اند آن ها را به دقت شنیده اند و حتی گاه بدان ها پاسخ نیز داده اند، اما ایندو دو تن در دو جا بوده اند با دو زمینه و دو زبان متفا...
فلسفة حقوق کانت و اندیشة انسان جهانوطن
پرسشی که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت نسبت بین فلسفة حقوق کانت و تلقی او از انسان، به عنوان موجودی جهانوطن است. اگر کانت، حقوقِ خود را با التفات به انسانِ جهانوطن تقریر کرده باشد، میتوان فهمی فرااروپایی از فلسفة حقوق وی داشت و فلسفة حقوق کانت واجد انسجام و ظرفیت لازم برای استقرار مدنیت در زیست اجتماعی انسانها بوده و این امر بنیانی برای طرح فلسفی صلح پایدار، در نظام فلسفی کانت خواهد بود....
متن کاملطبیعت انسان و دین در نظر کانت
ایمانوئل کانت (1724 -1804 م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظهای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رسالة عمدة خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در نقد عقل محض توجهش به مؤلفههای دینی به ویژه ایدة خدا معطوف است و با رد مهمترین براهین الهیات عقلی نشان میدهد که قوة شناسایی ما قادر به اثبات و انکار خدا به عنوان امری فراتجربی نیست، و این...
متن کاملبررسی اصل غایت فی نفسه بودن انسان در فلسفه وظیفه گرایانه کانت
دیدگاه متداول این است که نظریه اخلاقی کانت یکی از نظریات وظیفه گرایانه در اخلاق هنجاری است. یعنی درستی و نادرستی فعل اخلاقی را بر دو مفهوم خوبی و بدی و نتایج فعل استوار نمی کند و بدین ترتیب در تقابل با دیدگاه غایت گرایی است. کسانی که دیدگاه کانت را وظیفه گرایانه می دانند مدعی اند در نگرش کانت درستی و نادرستی فعل مقدم بر خوبی و بدی آن است. بر اساس تقریر متداول از اندیشه کانت، درستی مبتنی بر ارزش...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 6
صفحات 39- 49
تاریخ انتشار 2011-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023